CHECKLIST

Voor het samenstellen van de aangifte hebben we diverse documenten nodig. Deze checklist bevat alle aanwijzingen voor de benodigde documenten. Het is belangrijk deze te doorlopen. Indien u de aangifte elektronisch aanlevert zullen de documenten moeten worden ingescand in PDF formaat (maximaal 2MB per document). Bij de aangifte kunnen 5 diverse bestanden worden toegestuurd.

 

 CHECKLIST GEGEVENS BELASTINGAANGIFTE 2013

1. De aangiftebrief 2013 van de belastingdienst (indien ontvangen)
Klopt het rekeningnummer op de aangiftebrief? Hoeft NIET naar ons te worden verzonden!!

2. Wijzigingen persoonlijke situatie
Denkt u daarbij aan verhuizen, kinderen, huwelijk, samenwonen, echtscheiding etc.
Zo ja, dan graag een toelichting; datums zijn van groot belang.

Woont u ongehuwd samen?
In het kader van de nieuwe regels over fiscaal partnerschap, is het van belang dat u antwoord geeft op de vijf volgende vragen:

  1. Hebt u een woning op beider naam?
  2. Hebt u een notarieel samenlevingscontract?
  3. Hebt u samen een kind?
  4. Heeft een van u een kind van de ander erkend?
  5. Bent u partners in een pensioenregeling?

Ja/nee antwoorden volstaan.

3. Jaaropgave(n) 2013 van werkgever en/of uitkeringsinstantie

4. Andere inkomsten in 2013 (bijverdiensten)

5. Eigen woning
In het bezit van een eigen woning?
Dan graag de OZB-aanslag 2013 i.v.m. de WOZ-waarde van uw woning, per 1 januari 2012 Is er sprake van erfpacht? Zo ja, dan graag de gegevens hieromtrent.

6. Hypotheek
Zo ja, dan graag het bijbehorende jaaroverzicht van 2013.
Bij verandering van uw hypotheek graag de afrekening van de notaris.

7. Ziektekosten
Sinds 1 januari 2009 is de regeling aftrek ziektekosten en andere buitengewone uitgaven vervallen.
Wel (deels) aftrekbaar zijn :

  • Extra uitgaven voor kleding en beddengoed als de ziekte of invaliditeit langer dan 1 jaar duurt.
  • Dieet op doktersvoorschrift
  • Hulpmiddelen zoals gehoorapparaten, steunzolen, kunstgebitten en prothesen
  • Extra gezinshulp vanwege ziekte of invaliditeit.
  • Verpleging thuis of elders.
  • (Homeopathische) medicijnen die door een arts voorgeschreven zijn.
  • Kosten van een huisarts, tandarts, specialist, verpleging in ziekenhuis.
  • Kosten van fysiotherapie, acupunctuur, revalidatie, logopedie, homeopathie of chiropraxie door een arts of op voorschrift en onder begeleiding van een arts.
  • Vervoerskosten naar een arts of ziekenhuis.
  • Hogere vervoerskosten door ziekte of handicap.
  • Aanpassingen op medisch voorschrift aan uw (huur)woning, woonwagen, woonboot, auto of fiets. Heeft u één of meerdere van deze uitgaven gehad, dan graag een overzicht. Wij gaan ervan uit dat u betalingsbewijzen heeft.

8. Giften
Graag een opgaaf van in 2013 betaalde giften aan charitatieve instellingen (ANBI’s) etc.

9. Zorgtoeslag en/of huurtoeslag 2013
Indien van toepassing graag de voorschotbeschikkingen 2013 en 2014 van de belastingdienst.
Geef AUB onverwijld deze beschikkingen aan ons ter inzake. De ervaring leert ons dat er erg veel mis gaat bij toeslagen. Sommige clienten worden hierdoor met fikse terug te betalen bedragen geconfronteerd!!!

10. Lijfrentepremies en arbeidsongeschiktheidsverzekering
Graag een opgaaf van eventuele in 2013 betaalde lijrentepremie of arbeidsongeschiktheidsverzekering met het
dagafschrift waaruit uw betaling blijkt.

Box 3 vermogen
Zoals beleggingen, spaartegoeden, een vakantiewoning, landbouwgronden etc.
Bedraagt uw vermogen meer dan € 20.000(met fiscaal partner is dat € 40.000) dan graag eenopgaaf van alle financiele jaaroverzichten 2013 evenals een opgaaf van alle andere bezittingen en schulden ter inzage.

11. Voorlopige aanslag of voorlopige teruggaaf 2013
Indien van toepassing, graag ter inzage.